21 Ekim 2017
CUMARTESİ
|
Resmî Gazete
|
Sayı
:
30217
|
YÖNETMELİK
|
|
Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz
Kurumundan:
BEŞERİ TIBBİ ÜRÜNLER
İMALATHANELERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı; klinik araştırma ürünleri de dâhil olmak üzere, beşeri tıbbi ürünlerin ve bunların etkin maddelerinin, İyi
İmalat Uygulamalarına ve ilgili ulusal ve uluslararası kabul görmüş
standartlara uygun olarak imal edilmesine ve bu çerçevede kalite güvence
sisteminin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, klinik araştırma ürünleri de dâhil olmak üzere, beşeri tıbbi ürünlerin ve bunların etkin maddelerinin
imalathanelerini, ithal ürünleri ve bu ürünlere dair tüm işlemleri kapsar.
(2) Majistral
ilaçlar kapsam dışındadır.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelik; 14/5/1928 tarihli ve 1262 sayılı İspençiyari ve Tıbbi
Müstahzarlar Kanunu, 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel
Kanununun 3 üncü maddesinin k bendi ve 11/10/2011
tarihli ve 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşların Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 27 nci
ve 40 ıncı maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bağımsız alan: Aynı imalat
binasındaki diğer alan, bölüm ve odalardan, geçirgen olmayan duvar ve benzeri
yapı malzemesi ile tamamen ayrılarak izole edilen, gerektiğinde alana hususi
personel ile işlemlerin yürütüldüğü, diğer alan ve odalardan ayrı personel ve
malzeme giriş ve çıkışlarına sahip yapı bölümünü,
b) Beşeri
tıbbi ürün: Hastalığı tedavi etmek ve/veya önlemek, teşhis koymak veya
farmakolojik, immünolojik ya da metabolik etki
göstererek bir fizyolojik fonksiyonu iyileştirmek, düzeltmek veya değiştirmek
amacıyla, insanlarda kullanılan veya insana uygulanan her türlü doğal ve/veya
sentetik kaynaklı etkin madde veya maddeler kombinasyonu içeren ürünü,
c) Denetçi: Kurumda görev
yapan Sağlık Başdenetçisini, Sağlık Denetçisini ve
Sağlık Denetçi Yardımcısını,
ç) Eksiklik: Başvuru sırasında sunulan belgeler de dâhil
olmak üzere, bu Yönetmeliğe ve ilgili mevzuatına göre gerekli olan belgelerde
veya ruhsat dosyasına uygun olarak yürütülmesi gereken faaliyetlerde veya İyi
İmalat Uygulamaları prensiplerine uyumda gözlenen her türlü eksikliği,
d) Etkin madde: Bir beşeri tıbbi ürünün üretiminde kullanılması planlanan,
üretiminde kullanıldığında fizyolojik fonksiyonları düzeltmek, iyileştirmek,
değiştirmek veya tıbbi teşhis amacıyla farmakolojik, immünolojik veya metabolik etki göstermek üzere ürünün etkin bileşeni olan
madde ya da maddeler karışımını,
e) İmalat: Klinik araştırma
ürünleri de dâhil beşeri tıbbi ürün ve/veya etkin
maddelerin üretiminde kullanılan başlangıç maddelerinin tartımını, bölünmesini,
işlenmesini, primer ambalajlama işlemlerini, sekonder ambalajlama işlemlerini, bitmiş ürün haline
getirilmesini, bunlarla ilgili kontrolleri ve seri serbest bırakma
faaliyetlerini,
f) İmalatçı/Üretim Yeri İzin
Sahibi: Beşeri tıbbi ürün ve/veya etkin maddelerin
imalat yetkisine ve iznine sahip gerçek ya da tüzel kişiyi,
g) İşlem geçmişi kaydı:
İşlemlerin seyrinin izlenmesine olanak sağlayan kayıt sistemini,
ğ) İthalatçı: Beşeri tıbbi ürünün ithalat yetkisini
elinde bulunduran gerçek ya da tüzel kişiyi,
h) İyi İmalat Uygulamaları: Beşeri tıbbi ürün ve etkin maddelerin kullanım amacına
uygun, ruhsatına esas bilgilerin veya ürün spesifikasyonunun
gerekli gördüğü şekilde, kalite standartlarına uyumlu olarak sürekli imal
edilmesini ve kontrolünü sağlayan kalite güvence sisteminin parçasını,
ı) Kalite güvence sistemi: Beşeri tıbbi ürünlerin beyan edilen amacına uygun olarak
kullanımında gerekli olan kaliteyi temin etmek amacıyla düzenlenmiş uygulamalar
bütününü,
i) Kalite güvence sorumlusu:
Kalite güvence sisteminin uygulanmasından sorumlu kişiyi,
j) Kalite kontrol sorumlusu: Beşeri tıbbi ürün ve etkin maddeler ile bunların imalatında
kullanılan başlangıç maddelerinin, tedarikinden itibaren tüm imalat sürecinde
uygun kalitede olduğuna karar verilmesini sağlayan numune alma, spesifikasyon, test etme, dokümantasyon ve onaylama
işlemlerinden sorumlu kişiyi,
k) Klinik araştırma ürünü:
Klinik araştırmada test edilen veya referans olarak kullanılan etkin maddenin
veya plasebonun farmasötik
formunu,
l) Körleme:
Klinik araştırma sırasında gönüllüye hangi araştırma ürününün uygulandığının
araştırmada yer alan sorumlu araştırmacı, diğer araştırmacı, gönüllü veya
izleyici gibi bir veya birden çok tarafça bilinmemesini,
m) Kurum: Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumunu,
n) Majistral
ilaç: Hasta için özel olarak hekim tarafından reçete edilen ve eczanede bu
formüle göre hazırlanan ilacı,
o) Mesul müdür: Klinik
araştırma ürünleri de dâhil beşeri tıbbi ürünler ve
etkin maddeler hakkında gerekli temel bilimsel ve teknik birikimi ve tecrübesi
olan, ilgili firma ve Kurum tarafından sorumlu olarak kabul edilen kişiyi,
ö) Primer ambalajlama: Nihai
kullanıcıya sunulacak olan beşeri tıbbi ürünün, temas halinde olduğu
kaba/ambalaja konulması işlemini,
p) Sekonder
ambalajlama: Beşeri tıbbi ürünle temas eden iç
ambalajın, dış kutuya/ambalaja konulması, kutu değişimi, baskı, barkodlama/karekodlama,
bandrol/etiket yapıştırma, prospektüs/kullanma talimatı ilavesi, değişimi gibi
işlemlerini,
r) Üretim sorumlusu: Her
türlü imalat faaliyetinden sorumlu kişiyi,
s) Üretim Yeri İzin Belgesi:
Kurumca onaylanan imalat faaliyetlerine ilişkin verilen izin belgesini,
ş)Yardımcı madde: Ürünlerin bileşiminde yer alan, etkin maddeler
ve ambalaj malzemeleri dışındaki herhangi bir maddeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Başvuru, Faaliyetler,
Sorumluluklar ve Denetim
Başvuru ve değerlendirme
MADDE 5 – (1)
Üretim yeri izni almak isteyen gerçek veya tüzel kişiler, bu Yönetmeliğin Ek
1"inde belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte Kuruma başvuruda bulunur. Ek
faaliyet başvurusunda bulunacak üretim yeri izin sahipleri ise, Yönetmeliğin Ek
1"inde yer alan “Tesis” başlığı altında zikredilen belgelerle birlikte Kuruma
başvuruda bulunurlar. Başvuruda eksiklik tespit edilmesi
durumunda bu eksiklikler, başvuru sahibine yazılı olarak bildirilir. Kurumca,
eksiksiz bir başvurunun kabul edilmesini ve denetim yapılmasını takip eden en
geç doksan gün içinde başvuru neticelendirilerek üretim yeri izin belgesi
düzenlenip düzenlenemeyeceğine karar verilir. Başvuru sahibinden kaynaklanan
gecikmeler ve uygunsuzluklar, doksan günlük süre hesabında dikkate alınmaz.
(2) Başvurunun
değerlendirildiği aşamada, başvuruda herhangi bir değişiklik talep edilmesi
durumunda, bu talebin ilave otuz gün içinde incelenerek sonuçlandırılması
esastır. Kurumca talep edilen ek
bilgiler temin edilene kadar otuz günlük süre durdurulur.
(3) İmalathanede
gerçekleştirilen denetim sonucunda, imalathanenin gerekli şartlara sahip
olmadığı tespit edilirse başvuru Kurumca reddedilir. Bu durumda tespit edilen
eksiklikler tamamlandıktan sonra Kuruma yeni bir başvuru yapılabilir.
(4) Yalnızca seri serbest bırakma
faaliyeti yürüten gerçek veya tüzel kişiler bu Yönetmeliğin Ek 2"sinde
belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte Kuruma başvuruda bulunur.
Belgelendirme
MADDE 6 – (1)
Kurum tarafından başvurunun kabul edilmesinden sonra, denetçilerce imalathanede
gerçekleştirilen denetimler veya yapılacak değerlendirmeler neticesinde, 5 inci
maddedeki hususlar ile İyi İmalat Uygulamaları gerekliliklerinin
karşılandığının anlaşılması halinde, Üretim Yeri İzin Belgesi düzenlenir.
(2) Üretim yeri izni,
belirlenen esaslara uygun olarak, klinik araştırma ürünleri de dâhil, başvuruda
belirtilen adreste yer alan imalathane ve faaliyetler ve/veya farmasötik formlar için verilir.
(3) Kurumca üretim yeri izin
belgesi düzenlenmiş imalathanelere, usulüne uygun olarak yapılacak başvuruya
istinaden, İyi İmalat Uygulamaları Sertifikası düzenlenir.
Yürütülebilecek faaliyetler
MADDE 7 – (1)
Bu Yönetmelik kapsamında ülkemizde imal edilerek pazara sunulacak beşeri tıbbi ürün ve etkin maddelerin imalatı sadece Kurumca
üretim yeri izni verilmiş yerlerde İyi İmalat Uygulamaları prensip ve
kılavuzları ile üretim yeri izin belgesine uygun olarak gerçekleştirilir. Bu
hüküm, sadece yurtdışına ihracat amacı ile imalat gerçekleştiren yerler için de
geçerlidir.
(2) Üretim yeri izin belgesi,
başvuruda bulunulan imalat faaliyetlerinin tamamı veya bir kısmı için
verilebilir.
(3) Beşeri
tıbbi ürünlerin imal edildiği imalathanelerde yalnızca beşeri tıbbi ürünler
imal edilebilir, ancak:
a) İlgili Bakanlık ve
Kurumlarca düzenlenmiş mevzuat hükümleri saklı kalmak üzere, Kurumca üretim
yeri izni verilmiş beşeri tıbbi ürün
imalathanelerinde, imalatçı tarafından çapraz bulaşma riskini engelleyici
tedbirlerin alınması ve Kuruma sunularak uygun bulunması şartıyla, aynı
alanlarda uygun formda ve sınıfta veteriner tıbbi ürünler ile uygun formda
takviye edici gıdalar üretilebilir. Kurum, gerektiğinde ek tedbirler ile kalifiye
personel talep eder.
b) İlgili Bakanlık ve
Kurumlarca düzenlenmiş mevzuat hükümleri saklı kalmak üzere, Kurumca üretim
yeri izni verilmiş beşeri tıbbi ürünlerin
imalathanelerinde bağımsız alan, ayrı ekipman ve ayrı havalandırma sistemleri
kullanılması şartıyla; insana uygulanan biyosidal
ürünler, insan doku ve hücre ürünleri, tıbbi cihazlar, kozmetik ürünler
üretilebilir. Bu hususta imalatçı tarafından, İyi İmalat Uygulamaları Kılavuzu
ve diğer kılavuzlar kapsamında çapraz bulaşmayla ilgili yapılacak risk
değerlendirmesinin Kuruma sunulması ve onay alınması zorunludur. Söz konusu
risk değerlendirmesi sonucunun daha ileri önlemler gerektirmesi durumunda bu
bentte belirtilen müsaade uygulanmaz. Tıbbi cihazların uygun sınıf ve formda
olması, beşeri tıbbi ürünlerin kalitesine risk teşkil
etmediğinin İyi İmalat Uygulamaları Kılavuzu ve diğer kılavuzlar kapsamında
imalatçı tarafından kanıtlanması ve Kurumca onay verilmesi kaydıyla, bağımsız
alanlarda üretim şartı aranmaz.
Üretim yeri izin sahibinin sorumlulukları
MADDE 8 – (1)
Üretim yeri izin sahibi aşağıdaki sorumlulukları yerine getirir:
a) Bu Yönetmelik gereklerine
uygun mesul müdür ile yürütülen faaliyetlerle uyumlu olarak İyi İmalat
Uygulamaları Kılavuzunda belirtilen gerekliliklere uygun eğitim almış ve
yeterli tecrübeye sahip üretim sorumlusu, kalite güvence sorumlusu, kalite
kontrol sorumlusu ve yeterli sayıda uygun personeli istihdam eder.
b) Mesul müdürün görevinden
ayrılması durumunda otuz gün içerisinde yerine bu Yönetmelikte belirtilen
şartları taşıyan yeni bir mesul müdür görevlendirir ve Kuruma başvuru yapar.
c) Mesul müdürün görevlerini
yerine getirebilmesi için gerekli tüm imkânları sağlar.
ç) Etkin maddeyi temin ettiği imalatçı, ithalatçı veya
dağıtıcıların; etkin maddenin temin edildiği ülkenin yetkili otoritesinde
kayıtlı olduğunu belgeler. Temin ettiği etkin madde ve yardımcı maddelerin
güvenilirliğini ve kalitesini doğrular.
d) İmalatını gerçekleştirdiği
beşeri tıbbi ürün ve etkin maddelerde ve imalat
sürecinin ara basamaklarında gerekli kontrollerin gerçekleştirilmesini sağlar.
e) Kullanılabilir olmayan
veya bu niteliğini yitirmiş beşeri tıbbi ürünler ile
etkin madde ve yardımcı maddelerin ilgili mevzuata göre imhasını sağlar.
f) Bu Yönetmeliğe dayanılarak
çıkarılan İyi İmalat Uygulamaları Kılavuzunun gereklerini yerine getirir.
g) Denetçilerin gerekli
gördükleri herhangi bir zamanda tesisteki tüm alanlar, dokümanlar ve kayıtlarda
inceleme yapmalarına imkân sağlar.
(2) Üretim yeri izin sahibi;
mesul müdürün, üretim sorumlusunun, kalite güvence sorumlusunun ve kalite
kontrol sorumlusunun tam gün süreyle görev yapmasını sağlar. Bunların, geçici
olarak görevde bulunmadığı sürelerde yerlerine vekâlet edecek aynı nitelikleri
haiz vekiller, üretim yeri izin sahibi tarafından görevlendirilir. Mesul
müdürün geçici olarak görevde bulunmadığı sürenin 30 günü aşması durumunda
yapılacak vekâlet hakkında Kuruma bilgi verilir. Mesul müdüre yapılan vekâlet
süresinin altı ayı geçmesi durumunda, yeni bir mesul müdür atanması için derhal
Kuruma başvuruda bulunulur.
(3) Üretim yeri izin sahibi,
bu izin kapsamına giren beşeri tıbbi ürünlerin sahte
olduğuna dair şüphe duyması veya bilgi alması durumunda, bu ürünlerin her türlü
yayın ve iletişim kanallarında yapılan yasal olmayan satışları da dâhil olmak
üzere, yasal veya yasal olmayan tedarik zinciriyle dağıtılıp dağıtılmadığı
hususunda yetkili otoriteyi ve ruhsat sahibini bilgilendirir. Kimliğinde,
kaynağında veya dağıtım geçmişinde sahtecilik yapılan ürünler, sahte
ürünlerdir. Dolayısıyla, herhangi bir beşeri tıbbi
ürünün:
a) Ambalaj, ambalaj
bilgileri, etiket, isim veya yardımcı maddeler de dâhil olmak üzere
bileşimindeki maddelerden biri ve bu maddelerden birinin dozu olmak üzere
kimliğinde veya,
b) İmalatçı, imal edildiği
ülke, orijin ülkesi veya ruhsat veya izin sahibini içeren kaynağında veya,
c) Kullanılan dağıtım
kanalları ile ilgili kayıt ve dokümanlar olmak üzere dağıtım geçmişinde,
sahtecilik yapılması durumlarında, söz konusu ürün sahte olarak
kabul edilir. Bu tanım istenmeden oluşan kalite hatalarını içermez ve fikri
mülkiyet haklarının ihlali konuları bu kapsamda değerlendirilmez.
(4) Üretim yeri izin sahibi,
söz konusu ürünün gerçek ve tahrif edilmemiş olduğunu gösteren ve 25/4/2017
tarihli ve 30048 sayılı Resmî Gazete"de yayımlanan Beşeri Tıbbi Ürünlerin Ambalaj Bilgileri, Kullanma Talimatı
ve Takibi Yönetmeliğinde yer alan güvenlik özelliklerini, primer
ambalajı açılmayacak şekilde yerleştirerek ürünün gerçek olduğunu doğrular.
Ayrıca:
a) Ürüne ait güvenlik
özelliklerinin yerleştirilmesi, İlaç Takip Sistemine uygun olarak İyi İmalat
Uygulamaları koşullarında yapılır.
b) İlaç Takip Sistemine
ilişkin güvenlik özelliklerinin değiştirilmesi yetkisi Kuruma aittir.
Mesul müdür
MADDE 9 – (1)
Mesul müdür, eczacılık, tıp ve en az dört yıl süreli lisans eğitimi
veren kimya bilim dallarının en az birinden mezun olmak zorundadır.
(2) Bu maddede belirtilen
koşulları yerine getirmesi şartı ile üretim yeri izin sahibi, mesul müdür
sorumluluğunu bizzat kendisi yürütebilir.
(3) Mesul müdürün; Kurum
tarafından ya da bulunduğu ülke otoritesi tarafından üretim yeri izni verilmiş
bir veya birden fazla imalathanede, sigorta prim belgeleri ve işverenin beyanı
ile belgelendirdiği, üretim, kalite güvence veya kalite kontrol
faaliyetlerinden birinde en az iki yıl pratik tecrübesinin olması zorunludur.
Ancak birinci fıkrada belirtilen meslek mensuplarından, ilgili alanlarda
doktora derecesine sahip olanlar da üretim yerlerinde mesul müdürlük görevini
üstlenebilir.
(4) Mesul müdür, beşeri tıbbi ürünlerin ve etkin maddelerin bu Yönetmelik,
yürürlükteki diğer mevzuat, İyi İmalat Uygulamaları ve İyi Dağıtım Uygulamaları
prensipleri ile ruhsat koşulları uyarınca imalatının ve kontrollerinin
yapılarak, serilerin serbest bırakılması ve seri kayıtlarının en az beş yıl
süre ile saklanarak talep halinde Kurum yetkililerinin denetimine sunulmasından
sorumludur.
(5) Bu maddede belirtilen
koşulları taşıdığı anlaşılan mesul müdürler için Kurumca belge düzenlenir.
Denetimler
MADDE 10 – (1)
Bu Yönetmelik kapsamına giren imalathaneler, Kurum denetimine tabidir. Kurum, beşeri tıbbi ürün ve etkin maddelerden numune alabilir.
Gerek görülmesi durumunda denetimler ruhsat sahibinin tesislerini kapsayabilir.
Bu madde hükümleri ile sınırlı olmamak kaydıyla denetimlerle ilgili hususlar
aşağıda belirtilmiştir:
a) İmalathaneler, beşeri tıbbi ürünler için kontratlı analiz hizmeti veren
laboratuvarlar ve ithalatçılar, Kurumun risk bazlı değerlendirmesi sonucu
oluşturduğu program dâhilinde rutin denetimlere tabidir. Bu denetimler
gerektiğinde haber vermeksizin yapılabilir.
b) Kurumca gerek görülmesi
halinde veya herhangi bir uygunsuzluk şüphesine istinaden, ithal edilen etkin
maddeler ile yardımcı maddelerin imalathanelerinin veya depolama, dağıtım
yerlerinin denetimleri gerçekleştirilir.
(2) Denetçiler yürüttükleri
denetimler sırasında; gerekli gördüğü dosya ve belgeleri kanuni bir engel
bulunmadıkça, denetim yaptığı kamu veya özel kurum ve kuruluşlar ile ilgili
kişilerden istemek, incelemek, gerek görülmesi halinde yetkili merciler
tarafından onaylanmış nüshalarını almak, imalathane, depolama ve dağıtım
yerleri de dâhil olmak üzere ürünlerin imal edildiği, analiz edildiği,
depolandığı, dağıtıldığı, satıldığı veya kullanıldığı tüm yerler ile denetime
konu olan sabit ve seyyar her türlü yerde denetim, inceleme, sayım ve araştırma
yapmak, numune almak, gerektiğinde bunları mühürlemek, imalat, dağıtım veya
satışını durdurmak, yediemine almak, toplamak veya toplatmak, elektronik takip
sisteminde ürün hareketlerini durdurmak ve bu konularda her derecedeki yetkili ve
ilgiliden her türlü yardım ve bilgiyi istemek ve gerekli yazışmaları yapmak
hususlarında yetkilidir.
(3) Kurum birinci fıkrada
belirtilen denetimler vasıtasıyla üretim yeri izni almış olan yerlerin, İyi
İmalat Uygulamaları Kılavuzu ve prensiplerine uygun faaliyette bulunmalarını
sağlar.
(4) Denetim sonrası,
denetlenen yere tespit edilen hususlarla ilgili değerlendirme yapıp görüş
bildirebilmesi için Kurumca, süre verilebilir.
(5) Kurum birinci fıkrada
belirtilen her denetimin ardından hazırladığı rapor doğrultusunda, denetlenen
imalathanenin ilgili mevzuata uyum sağlayıp sağlamadığı hususunu denetlenen
firmaya bildirir.
(6) İmalathanelerde
gerçekleştirilen denetimlerin akabinde ilgili mevzuata aykırılık tespit
edilmesi halinde, Kurumca imalathaneye, tespit edilen eksikliklerini
tamamlaması için eksikliklerin niteliğine uygun süre verilebilir. Bu sürenin
sonunda eksikliklerin giderilip giderilmediği hususunda gerek görülmesi halinde
tekrar yerinde denetim yapılır.
Üretim yeri izin belgesi ve beşeri
tıbbi ürün izin/ruhsatına uyumluluk
MADDE 11 – (1)
Üretim yeri izin sahibi/ürün ruhsat sahibi, beşeri
tıbbi ürün izin/ruhsat başvurusunda Kuruma sunulan ve Kurumca kabul edilen
bilgi ve belgeler kapsamında, imalat faaliyetlerinin sürdürülmesiyle
yükümlüdür. Klinik araştırma ürünlerinin tüm imalat süreçlerinin, 13/4/2013
tarihli ve 28617 sayılı Resmî Gazete"de yayımlanan
İlaç ve Biyolojik Ürünlerin Klinik Araştırmaları Hakkında Yönetmelik gereğince
destekleyici tarafından Kuruma sunulan bilgilere uygun olarak gerçekleştirilmesi,
imalatçının sorumluluğundadır.
(2) İmalatçı, klinik
araştırma ürünlerinin geliştirilmesi dâhil, bilimsel ve teknik ilerlemeler
ışığında imalat yöntemlerini düzenli olarak gözden geçirir.
(3) Üretim yeri izin sahibi,
imalathane ile ilgili yapılacak değişiklikleri, değişiklikler uygulamaya
alınmadan önce, Kurumca belirlenecek esaslara uygun olarak Kuruma bildirmekle
yükümlüdür.
(4) İmalatçı, Tesis Ana
Dosyasını başvuru sırasında veya üretim yeri izni alınmasının hemen akabinde,
Kuruma sunar. İmalathanede gerçekleşen değişiklikler doğrultusunda, Tesis Ana
Dosyası düzenli olarak gözden geçirilir. Bu kapsamda, Tesis Ana Dosyasında
değişiklik yapılması durumunda, hazırlanan güncel Tesis Ana Dosyası Kuruma
sunulur.
Medikal gazlar
MADDE 12 – (1)
Medikal gaz üretim yerlerinde görevlendirilecek mesul müdürlerin, Kurumun görev
alanına giren ürünlerin imalatında en az iki yıl pratik tecrübesinin olması
zorunludur.
(2) Yalnızca medikal gaz primer ambalajlama (dolum) işlemi gerçekleştiren tesislerde
görevlendirilecek mesul müdürler için pratik tecrübe hususu aranmaz ve mesul
müdür haricindeki personel için 8 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi
uygulanmaz.
(3) Medikal gaz ithalat
faaliyeti ile imalat, depolama ve satış yerlerinin açılması, faaliyetlerine
devam etmesi ve denetimlere ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından
düzenlenir.
İthal edilen beşeri tıbbi
ürünler
MADDE 13 – (1)
İthal edilen beşeri tıbbi ürünlerin imalathaneleri,
Kurum tarafından belirlenen usul ve esaslara göre denetlenir.
(2) Birinci fıkradaki usul ve
esaslara göre yapılan denetim sonrası, ithal ürünlere İyi İmalat Uygulamaları
Sertifikası düzenlenip düzenlenmeyeceğine karar verilir.
(3) İthal edilen beşeri tıbbi ürünlerde, ithalatçı, söz konusu ürünlerin bu
Yönetmelik hükümleri ile düzenlenmiş İyi İmalat Uygulamaları gerekliliklerini
karşıladığına dair Kurumca verilen veya ilgili ülkenin yetkili otoritesi
tarafından verilmiş olup Kurumca kabul edilen İyi İmalat Uygulamaları
Sertifikasını ve/veya Üretim Yeri İzin Belgesini sunar. Kurumca verilen veya
kabul edilmiş İyi İmalat Uygulamaları Sertifikası bulunmaması durumunda, ilgili
kılavuzlara uygun olarak Kuruma başvuruda bulunur. Kurumca verilen sertifikanın
yenilenmesi için de geçerlilik süresi dolmadan ilgili kılavuz doğrultusunda Kuruma
başvurulması gerekir.
(4) İthalatçı, ithal edilen beşeri tıbbi ürünleri, imal edildiği ülkenin yetkili
otoritesi tarafından onaylanmış imalathaneden, klinik araştırma ürünü
ithalatçısı ise, klinik araştırma ürününü ilgili otoriteye bildirilmiş ve otorite
tarafından uygun görülmüş bir imalatçıdan temin etmekle yükümlüdür.
(5) İthalatçı, ithal edilen
beşeri tıbbi ürünün her bir serisinin, ithal edilmesine mukabil, ürün ruhsat dosyası/spesifikasyonları çerçevesinde gerekli test ve
kontrollerden geçmiş olarak ülkemiz piyasasına serbest bırakılmasından
sorumludur. Bu sorumluluk, ithalatçı tarafından istihdam edilecek bir mesul
müdür tarafından yerine getirilir.
(6) Kurum, ithal edilen beşeri tıbbi ürünlerin ülkemiz piyasasına serbest
bırakılmasına esas teşkil edecek bir önceki fıkrada belirtilen test ve
analizlerin bir kısmının ya da tamamının ülkemizde gerçekleştirilmesini ve
mesul müdür tarafından seri serbest bırakılma onayını talep edebilir.
(7) Ruhsat sahibi firma,
ithal edilen beşeri tıbbi ürünlerin her serisinden en
az iki tam analitik kontrolün yapılmasına yetecek veya Kurumca onaylanan
miktarda numunenin imalatçı tarafından alınmasından ve ürünün son kullanma
tarihinden sonra en az bir yıl muhafaza edilmesinden sorumludur. Ruhsat sahibi,
Kurumca talep edilmesi halinde, söz konusu numuneleri analiz için 1 ay
içerisinde Kuruma sunar. Kurumun, bu numunelerin Türkiye"de muhafaza edilmesini
isteme hakkı saklıdır.
(8) Klinik araştırma
ürünlerinin ithalat işlemlerinde, İlaç ve Biyolojik Ürünlerin Klinik Araştırmaları
Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.
(Eklenen fıkra:RG-10/6/2022-31862) (9) İthal edilen beşeri tıbbi ürünler için Kurum tarafından yapılacak İyi İmalat Uygulamaları denetimleri kapsamında başvuru ve denetim süreçlerinde karşılaştırılabilir standartlara sahip diğer ülke yetkili otoriteleri veya bölgesel veya uluslararası kurum ve kuruluşlar tarafından yapılan İyi İmalat Uygulamaları denetimlerine ilişkin bilgi ve belgeler güven kapsamında değerlendirilebilir. Buna ilişkin usul ve esaslar ilgili kılavuzlarla belirlenir.
Etkin ve yardımcı maddeler
MADDE 14 – (1)
Beşeri tıbbi ürünlerin imalatında, İyi İmalat
Uygulamaları prensipleri ve kılavuzlarına uyumlu olacak şekilde, sadece İyi
İmalat Uygulamalarına göre imal edilen ve İyi Dağıtım Uygulamaları
prensiplerine göre dağıtımı yapılan etkin maddeler kullanılır.
(2) Üretim yeri izin
sahibi/ruhsat sahibi, etkin madde imalatçısının ve dağıtıcısının İyi İmalat
Uygulamaları ve İyi Dağıtım Uygulamaları prensipleriyle uyumlu olduğunu, etkin
maddenin imalatçı ve dağıtıcılarının imalat ve dağıtım yerlerine denetim
yaparak doğrular. Üretim yeri izin sahibi faaliyetlerin uygunluğunu ya kendisi
ya da bu Yönetmelikte belirtildiği şekilde, bir sözleşme altında, onun adına
hareket eden bir tüzel kişiyle sağlar. Ancak bu durum imalatçının sorumluluğunu
kaldırmaz.
(3) Üretim yeri izin sahibi,
yardımcı maddelerin beşeri tıbbi ürünlerde
kullanılmaya elverişli olduğunu, uygun İyi İmalat Uygulamalarının veya eşdeğer
standartları güvence eden bir kalite yönetim sisteminin varlığını kontrol
ederek onaylar. Fason imalat söz konusu olduğunda bu sorumluluk, taraflar
arasında yapılan sözleşmede açıkça tanımlanır. Bu onay, yürürlükteki
kılavuzlara uygun olarak resmîleştirilmiş risk değerlendirmesine dayanarak
yapılır. Bu risk değerlendirmesi, yardımcı maddelerin kaynağı, kullanım amacı,
önceki kalite hataları, bunların yanı sıra diğer uygun kalite sistemleri
gereksinimleri göz önüne alınarak yapılır.
(4) Kurum, ihracat amaçlı
ülkemizde imal edilenleri de dâhil olmak üzere, etkin maddelerin imalatı,
ithalatı ve dağıtımının, İyi İmalat Uygulamaları ve İyi Dağıtım Uygulamaları
ile uyumlu olmasını sağlayacak gerekli tedbirleri alır.
(5) Etkin maddeler sadece
aşağıdaki koşulların yerine getirilmesi halinde ithal edilebilir:
a) Etkin maddeler Kurum
tarafından yayımlanan İyi İmalat Uygulamaları Kılavuzu standartlarına uygun
olarak imal edilir ve Kurum tarafından belirlenen ürün grupları için etkin
madde imalathaneleri denetlenir.
b) Kurum tarafından denetim
yapılmadığı durumlarda, ülkemize ithalatı yapılacak etkin maddelerin, ilgili
ülkede veya uluslararası kabul gören İyi İmalat Uygulamaları Kılavuzlarına
uygun olduğunu gösteren belgelerin ilgili mevzuatına göre Kuruma sunulması
gereklidir.
Özel hükümler
MADDE 15 – (1)
Merkezî radyofarmasi laboratuvarları, Kurumun
denetimine ve iznine tabidir. Bunlarla ilgili işlemler, Kurumca belirlenecek
usul ve esaslar çerçevesinde yürütülür.
(2) Sekonder
ambalajlama faaliyeti yürüten imalathaneler, İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar
Kanununun 8 inci maddesi uyarınca eczacı bir mesul müdür istihdam etmek
şartıyla, ithal ürünleri depolayabilirler ve bu ürünlerle ilgili sekonder ambalajlama faaliyetlerinde bulunabilirler. Sekonder ambalajlama işlemlerine ek olarak farklı imalat
faaliyetlerini yürüten imalathaneler de, sekonder ambalajlama işlemleriyle birlikte ithal ürünlerin
depolama işlemlerini, üretim yeri mesul müdürünün eczacı olması kaydıyla
yapabilirler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İyi İmalat Uygulamaları ve
İlkeleri
Kalite güvence sistemi
MADDE 16 – (1)
İmalatçı, farklı birimlerin personel ve yönetiminin aktif katılımını sağlayacak
şekilde etkin bir kalite güvence sistemini kurar ve uygular.
Personel
MADDE 17 – (1)
Personel açısından imalathanelerde aşağıdaki hususlar uygulanır:
a) İmalatçı, her imalat
alanında, kalite güvence sisteminin amaçlarına ulaşmak için uygun nitelikte,
yetkili ve yeterli sayıda personel bulundurur.
b) İyi İmalat Uygulamalarını
yerine getirmek ve yürütmekten sorumlu, mesul müdür ve kilit personelin
görevleri, iş tanımında belirtilir. Bu kişilerin hiyerarşik ilişkisi,
organizasyon şemasında tanımlanır. Organizasyon şeması ve iş tanımları
imalatçının iç prosedürüne göre onaylanır.
c) Bu maddenin birinci
fıkrasının (b) bendinde belirtilen kişilere, sorumluluklarını düzgün bir
biçimde yerine getirebilmeleri için yeterli yetki verilir.
ç) Personel, kalite güvence ve İyi İmalat Uygulamaları
kavramlarının teorisi ve uygulaması hakkında ve ayrıca varsa klinik araştırma
ürünlerinin imalatı konusundaki özel gereklilikleri içeren, başlangıç eğitimine
ve sonrasında periyodik eğitimlere dâhil edilir ve bu eğitimlerin etkinliği
değerlendirilir.
d) Yürütülen faaliyetlerle
uyumlu hijyen programları oluşturulup, düzenli aralıklarla uygun sağlık
kontrolleri programlanarak izlenir. Bu programlara personelin sağlık, hijyen
uygulamaları ve kıyafet kullanımı ile ilgili prosedürler de dahil edilir.
Bina, tesis ve ekipmanlar
MADDE 18 – (1)
Bina, tesis ve ekipmanlar açısından aşağıdaki hususlar uygulanır:
a) Bina, tesis ve ekipmanlar,
amaçlanan faaliyetlere uygun şekilde tasarlanır, inşa edilir, yerleştirilir,
düzenlenir.
b) Bina, tesis ve ekipmanlar,
kontaminasyon, çapraz kontaminasyon
ve genel olarak ürünün kalitesini etkileyebilecek herhangi bir olumsuz etkiyi
önlemek, hata riskini en aza indirgemek ve etkili bir temizlik ve bakımı temin
etmek üzere düzenlenir.
c) Ürünün kalitesi açısından
kritik olan imalat faaliyetleri için kullanılacak tesis, ekipman ve sistemler,
uygun kalifikasyon ve validasyon işlemlerine tabi
tutulur.
Dokümantasyon
MADDE 19 – (1)
Dokümantasyon açısından aşağıdaki hususlar uygulanır:
a) İmalatçı, üretim formülü,
üretim prosesi, ambalajlama talimatları, prosedürleri ve yürütmekte olduğu
çeşitli imalat faaliyetlerinin kayıtlarını da kapsayan spesifikasyonlara
dayalı bir dokümantasyon sistemi kurar ve işletir.
b) Dokümanlar açık, hatasız
ve güncel tutulur. Genel üretim faaliyetleri ve koşulları için önceden
oluşturulmuş prosedürler ile her seriye ait spesifik üretim dokümanları
saklanır. Bu dokümanlar, her seri imalatının geçmişini ve klinik araştırma
ürününün geliştirilme safhasına ait değişiklikleri izlemeyi mümkün kılar.
c) Seri ile ilgili
dokümanlar, en az beş yıl olmak üzere, serinin son kullanım tarihinden sonra en
az bir yıl süreyle muhafaza edilir. Ürün ruhsat dosyası ile ilgili Kuruma
sunulan ilk ve sonradan güncellenen dokümanlar, ruhsat iptal edilene kadar
muhafaza edilir. Klinik araştırma ürünleri için ise seriye ait dokümanlar, söz
konusu imalat serisinin kullanıldığı son klinik araştırmanın tamamlanmasını veya
resmî olarak sonlandırılmasını takiben en az beş yıl süre ile saklanır.
ç) İmalatçı, yazılı dokümanlar yerine elektronik, fotoğrafik ya da diğer veri işleme sistemleri kullanıyorsa,
öngörülen saklama süresi boyunca verileri uygun bir şekilde saklayacak sistemi
valide eder. Bu sistemle toplanan veri, okunaklı bir şekilde elde hazır
bulundurulur.
d) Elektronik olarak
toplanmış veri, verinin kaybolmasına ve zarar görmesine karşı kopyalamak,
yedeklemek ya da başka bir saklama sistemine aktarmak suretiyle korunur ve
işlem geçmişi kaydına ait veriler saklanır, talep edilmesi halinde yazılı
olarak Kuruma sunulur.
İmalat
MADDE 20 – (1)
Değişik imalat faaliyetleri, önceden oluşturulmuş prosedür ve talimatlara göre
ve İyi İmalat Uygulamalarına uygun olarak yürütülür. Proses içi kontrollerin
yapılması için uygun ve yeterli kaynaklar sağlanır. Tüm proses sapmaları ve
ürün hataları yazılı hale getirilir ve detaylı olarak araştırılır.
(2) Çapraz kontaminasyon ve diğer karışıklıkları önlemek için gerekli
teknik ve idarî tedbirler alınır. Klinik araştırma ürünleri için ise körleme işlemine veya sonrasını kapsayan tüm işlem
aşamalarına özel bir dikkat gösterilir.
(3) Beşeri
tıbbi ürün ve etkin maddelere ait üretim prosesi ile ilgili her yeni imalat
yöntemi veya imalat sürecindeki önemli değişikliklerin valide edilmesi
gerekmektedir. İmalat sürecindeki kritik aşamalar da ayrıca düzenli olarak
gözden geçirilir.
(4) Klinik araştırma ürünleri
için imalat sürecinin, ürün geliştirme aşamaları da dikkate alınarak mümkün
olduğu kadar bütünüyle valide edilmesi esastır. Bunun mümkün olmadığının
gösterildiği durumlarda, kritik aşamalar valide edilir. İmalat sürecinin
tasarımı ve geliştirilmesindeki tüm basamaklar bütünüyle kayıt altına alınır.
Kalite kontrol
MADDE 21 – (1)
Kalite kontrol aşağıda belirtilen hususlar çerçevesinde yapılır:
a) İmalatçı, gerekli
niteliklere sahip ve üretimden bağımsız bir kalite kontrol sorumlusu tarafından
yönetilen bir kalite kontrol sisteminin tesis edilmesini ve yürütülmesini
sağlar.
b) Kalite kontrol sorumlusunun
emrinde, başlangıç maddesi, yarı mamul ve bitmiş ürün ile ambalaj
malzemelerinin gerekli testlerini gerçekleştirecek, uygun personel ve ekipman
donanımı sağlanmış olan bir veya daha fazla kalite kontrol laboratuvarı
bulunur.
c) Satışa, dağıtıma veya
klinik araştırmada kullanıma gönderilmeden önce, analitik sonuçlara ek olarak,
üretim koşulları, proses içi kontrol sonuçları, üretim kayıtları
değerlendirmeleri ve bitmiş ürün ile son ambalaj da dahil spesifikasyonlara
uygun olduğuna dair bitmiş ürünün kontrolleri yürütülür.
ç) Bitmiş ürünün her serisinden numune alınarak, son
kullanma tarihinden sonra en az bir yıl muhafaza edilir. Üretim prosesinde
kullanılan çözücüler, gazlar ve sular haricindeki başlangıç maddelerine ait
numuneler ürünün serbest bırakılmasından sonra en az iki yıl süreyle muhafaza
edilir. Başlangıç maddelerinin stabiliteleri, ilgili spesifikasyonlarında daha kısa olarak belirtilmiş ise
saklama süreleri kısaltılabilir. Küçük miktarlarda veya tane olarak ayrı ayrı
imal edilen veya saklanmaları özel problem oluşturan başlangıç maddeleri ve beşeri tıbbi ürünlerden raf numunesi alınması ve saklanması
koşulları, Kurumun onayı alınmak şartıyla ayrıca düzenlenebilir.
d) Klinik araştırma ürünleri
için bulk ürünün her serisinin ve her bitmiş ürün
serisinde kullanılan ambalaj bileşenlerinin yeterli miktardaki numuneleri,
serinin kullanıldığı klinik araştırmanın tamamlanmasından veya resmî olarak
sonlandırılmasından sonra en az beş yıl süreyle muhafaza edilir.
Fason işlem
MADDE 22 – (1)
Fason işlemler aşağıdaki hususlar çerçevesinde yürütülür:
a) Fason üretim işlemi ya da
üretimle ilişkilendirilebilecek herhangi bir işlem, taraflar arasında,
karşılıklı sorumlulukların açık olarak belirtildiği bir sözleşme ile yapılır.
b) Sözleşmede; şikâyetler, geri
çekme, kontratlı analizler gibi konular da dâhil olmak üzere işveren ve
yüklenici arasındaki sorumluluklar, yüklenicinin İyi İmalat Uygulamaları
prensiplerini takip edeceğine ve her bir serinin piyasaya serbest bırakılma
yetkisinin hangi tarafın mesul müdürü sorumluluğunda bulunduğuna dair hususlar
açık bir şekilde tanımlanır. Bununla birlikte, bu hüküm tarafların Kuruma karşı
sorumluluğunu kaldırmaz.
c) Yüklenici, İyi İmalat
Uygulamaları prensip ve kılavuzlarına uyacağını taahhüt eder. Yüklenici, Kurum
veya işveren tarafından yapılacak denetimlerle ilgili yükümlülüklerini yerine
getirir.
ç) Yüklenici, işverenin yazılı izni olmaksızın
sözleşmeyle kendisine verilmiş herhangi bir iş için alt yüklenici kullanamaz.
d) İthalatçı ve imalatçılar
tarafından, imalatla ilgili kontroller ve ürünlerin seri serbest bırakılmasına
esas analizleri için yurtiçinde yüklenici olarak kontratlı laboratuvar
kullanılacak ise bu hususta Kurumdan izin alınması gerekir. Bununla ilgili usul
ve esaslar Kurumca belirlenir.
Şikâyetler ve geri çekme
MADDE 23 – (1)
İmalatçı/ürün ruhsat sahibi, şikâyetlerin kaydedilmesi ve değerlendirilmesi ile
birlikte beşeri tıbbi ürünün herhangi bir anda
piyasadan derhal geri çekilebilmesini sağlayacak etkili bir dağıtım kayıt
sistemi kurar. Şikâyete konu olan hata, imalatçı/ürün ruhsat sahibi tarafından
kaydedilir ve araştırılır. Yapılan işlemler sonucunda ürünün geri çekilmesi söz
konusu ise, bu durum gecikmeksizin Kuruma bildirilir. Ürün diğer ülkelere ihraç
edilmiş ise, bu ülkelere 19/11/2015 tarihli ve 29537 sayılı Resmî Gazete"de yayımlanan Geri Çekme Yönetmeliği kapsamında konu
bildirilir.
(2) Klinik araştırma ürünleri
söz konusu olduğunda imalatçı/ürün ruhsat sahibi, destekleyici ile birlikte,
şikâyetleri kaydederek gözden geçirebileceği ve dağıtım kanallarındaki
ürünlerini hemen geri çekebileceği etkili bir sistem kurar. İmalatçı/ürün
ruhsat sahibi, herhangi bir şikâyeti kaydederek araştırır ve tedarikte olağan
dışı bir kısıtlamaya yol açacak durumu veya geri çekme durumunu Kuruma
bildirir. Klinik araştırma ürünlerinin çalışıldığı tüm ülkeler ile bütün
araştırma merkezleri tanımlanır. Daha önce ruhsat almış bir klinik araştırma
ürünü için, klinik araştırma ürününün imalatçısı, destekleyici ile koordinasyon
halinde, ruhsatlı ürünle ilişkili olabilecek herhangi bir uygunsuzluk konusunda
ruhsat sahibini bilgilendirir. Ayrıca destekleyici, körleştirilmiş araştırma
ürününü yalnızca geri çekmenin gerektirdiği ölçüde açığa vurmak kaydıyla,
körleştirilmiş araştırma ürünlerinden körlemeyi hızla
kaldırabilmek için bir sistem kurar.
İç denetim
MADDE 24 – (1)
İmalatçı, İyi İmalat Uygulamaları kapsamında gerekli düzeltici önlemleri almak
amacıyla, kalite güvence sisteminin bir parçası olarak iç denetim işlemini
yürütür. Bu tür iç denetim işlemlerinin ve buna dayalı düzeltici önlemlerin
kayıtları tutulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Veri tabanı
MADDE 25 – (1)
Kurumca, kamuya açık veri tabanı oluşturularak, izinli imalathanelere ilişkin
güncel bilgiler bu veri tabanına girilir.
Uygulama
MADDE 26 – (1)
Bu Yönetmelik, İyi İmalat Uygulamaları ve İyi Dağıtım Uygulamaları esasları
çerçevesinde, ilgili kılavuzlarla birlikte uygulanır.
Müeyyideler
MADDE 27 – (1)
Kurumca yapılan denetimlerde tespit edilen eksikliklerini tamamlaması için
imalathaneye eksikliklerin niteliğine uygun süre verilir. Verilen süre sonunda
giderilmeyen eksiklikler bulunması halinde üretim yeri izin belgesi tamamen
veya kısmen askıya alınabilir ya da iptal edilebilir. İmalatçının,
eksikliklerin veya aykırılıkların giderildiğinin tespit edilmesi yönündeki
talebine istinaden yapılacak inceleme neticesinde, bu eksikliklerin veya
aykırılıkların giderildiğinin anlaşılması halinde, imalathanenin faaliyete
geçmesine izin verilir.
(2) İmalathanede
gerçekleştirilen denetimlerin herhangi birinde kamu sağlığını tehlikeye atacak
ciddi bir durumun tespit edilmesi halinde, imalat faaliyeti derhal durdurulur.
Tespit edilen hususlar giderilinceye kadar üretim yeri izin belgesi askıya
alınabilir veya iptal edilebilir.
(3) İmalathanede
gerçekleştirilen denetimlerde belirlenen eksikliklerini gidermemekte ısrar
ederek aynı eksiklikleri mükerreren tespit edilen imalathanenin üretim yeri
izin belgesi tamamen veya kısmen askıya alınabilir ya da iptal edilebilir.
(4) Üretim yeri izin belgesi
askıya alınan veya iptal edilen imalathanelerin, askıya alma veya iptal etme
tarihinden önce imal ederek dağıtımda ve satışta olan ürünleri hakkında askıya
alınma/iptal etme gerekçesi dikkate alınarak Kurumca karar verilir. Üretim yeri
izin belgesinin askıya alınmasını gerektiren uygunsuzluklar bir yıl içerisinde
giderilmediği takdirde, askıya alınan ilgili faaliyetler; tüm faaliyetlerin
askıya alındığı durumlarda ise, üretim yeri izin belgesi iptal edilir.
(5) Kurum tarafından, bu
Yönetmelik ve İyi İmalat Uygulamaları Kılavuzuna aykırı olarak faaliyet
gösterdiği tespit edilen imalathanelerin üretim yeri izin belgeleri kısmen ya
da tamamen askıya alınabilir veya iptal edilebilir.
(6) Kurum tarafından, bu
Yönetmelik ve İyi İmalat Uygulamaları Kılavuzuna aykırı olarak faaliyet gösterdiği
tespit edilen imalathane mesul müdürlerinin yetkileri askıya alınabilir veya
tamamen iptal edilebilir. Bu hallerde, imalathane tarafından derhal bu
Yönetmelik hükümlerine uygun yeni bir mesul müdür görevlendirilerek Kuruma
başvuru yapılır.
(7) İmalathanede
gerçekleştirilen denetimlerde mesul müdürün mazeretsiz olarak üç defa görevi
başında bulunmadığının tespiti halinde, mesul müdürlük belgesi iptal edilir ve
imalathane tarafından derhal bu Yönetmelik hükümlerine uygun yeni bir mesul
müdür görevlendirilerek Kuruma başvuru yapılır.
(8) 8 inci maddenin birinci
fıkrasının (b) bendinde belirtilen süre içerisinde bu Yönetmelik hükümlerine
uygun yeni bir mesul müdür için Kuruma başvuru yapılmaması veya bunun tespiti
halinde, imalathanenin üretim yer izin belgesi askıya alınır.
(9) Üretim yeri izin
belgesine uygulanan askıya alma veya iptal işlemi, Kurum tarafından verilmiş
İyi İmalat Uygulamaları sertifikaları için de uygulanır. Ancak askıya
alma/iptal işleminin belirli bir imalat faaliyetine yönelik uygulandığı
durumlarda, İyi İmalat Uygulamaları sertifikasının kapsadığı faaliyetler
dikkate alınır.
(10) Yurtdışından ithal
edilen ürünlerde; Kurum tarafından bu Yönetmelik ve İyi İmalat Uygulamaları
Kılavuzuna aykırı olarak faaliyet gösterdiği tespit edilen imalathanelerde imal
edilen ürünler için verilmiş İyi İmalat Uygulamaları Sertifikaları askıya
alınabilir veya iptal edilebilir.
(11) Bu Yönetmelik
hükümlerine ya da İyi İmalat Uygulamaları prensiplerine uygun faaliyet
göstermediği tespit edilen veya üretim yeri izin belgesi askıya alınan ya da
iptal edilen imalathanelerdeki ürünlerin ruhsatları Kurumca askıya alınabilir.
(12) Bu Yönetmelik
hükümlerine aykırı davranıldığı takdirde fiilin durumuna göre İspençiyari ve
Tıbbi Müstahzarlar Kanunu, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu ve
ilgili diğer mevzuat hükümleri de uygulanır.
(13) Üretim yeri izin
sahipleri, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında
Kanunda tanımlandığı şekilde imalatçı olarak kabul edilecek ve söz konusu kanunda
belirtilen durumlar ve koşullar altında zarardan ruhsat sahibiyle birlikte
sorumlu tutulacaktır.
Yönetmelikte hüküm bulunmayan haller
MADDE 28 – (1)
Bu Yönetmelikte ve Kurumca yayımlanan İyi İmalat Uygulamaları Kılavuzunda hüküm
bulunmayan hallerde, ulusal ve uluslararası kuruluşlar ve resmî otoriteler
tarafından yayımlanmış standartlar uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 29 – (1)
27/4/2013 tarihli ve 28630 sayılı Resmî Gazete"de
yayımlanan Beşeri Tıbbi Ürünlerin İmalathaneleri
Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Avrupa Birliği mevzuatına uyum
MADDE 30 – (1)
Bu Yönetmelik, Avrupa Birliğinin 2001/83/AT sayılı beşeri
tıbbi ürünler hakkındaki, 2003/94/AT sayılı beşeri tıbbi ürünlerin ve klinik
araştırma ürünlerinin İyi İmalat Uygulamaları prensipleri ve kılavuzu
hakkındaki ve 2011/62/AT sayılı sahte beşeri tıbbi ürünlerin yasal tedarik
zincirine girmesini önleme hakkındaki direktifleri dikkate alınarak Avrupa
Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanmıştır.
Geçiş hükmü
MADDE 31 – (1)
Yalnızca seri serbest bırakma faaliyeti yürütmek isteyen ithalatçıların, bu
Yönetmeliğin yayımından itibaren bir yıl içerisinde Yönetmelik kapsamında
Kurumdan izin almaları gereklidir.
Yürürlük
MADDE 32 – (1)
Bu Yönetmeliğin;
a) 14 üncü
maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen hükümler bu Yönetmeliğin yayımından bir
yıl sonra,
b) Diğer hükümler yayımı
tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 33 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu Başkanı yürütür.
EK-1
ÜRETİM YERİ İZNİ BAŞVURUSUNDA
GEREKLİ BİLGİ VE BELGELER
Bu Yönetmeliğin 5 inci
maddesi çerçevesinde üretim yeri izni almak isteyenler, İyi İmalat Uygulamaları
çerçevesinde üretim işlemlerini yürüteceklerine dair teminat içeren dilekçe
ekinde aşağıdaki bilgi ve belgeleri Kuruma sunar:
1) Firma:
a) Adı ve adresi.
b) Ticaret Sicili Gazetesi
aslı veya noter onaylı sureti.
2) Mesul müdür:
a) Özgeçmişi (tarihli ve
imzalı).
b) Görev ve sorumlulukları
kabul ettiğine dair yazı.
c) Lisans diplomasının veya
fotoğraflı çıkış belgesinin Kurum onaylı sureti (Sağlık Müdürlüğü veya noter
onaylı).
ç) En az 2 yıllık pratik deneyim sahibi olduğunu
gösteren işveren beyanı ve/veya sigorta prim belgeleri.
d) Nüfus cüzdanı sureti.
e) Altı aydan eski tarihli
olmamak üzere göz muayenesi raporu ve sağlık raporu.
f) Adli sicil kaydına ilişkin
yazılı beyanı.
g) Son altı ayda çekilmiş 2
adet vesikalık fotoğraf.
ğ) Bağlı olduğu meslek odasından alacağı oda kayıt
belgesi (varsa).
h) Daha önce çalıştığı işten
ayrıldığını kanıtlayan belge.
3) Yönetmeliğin 8 inci maddesinin birinci fıkrasında
belirtilen kilit personel:
a) Özgeçmişi.
b) Lisans diplomasının veya
çıkış belgesinin noter onaylı sureti.
c) Mesleki deneyimi ile
ilgili diğer belgeler.
4) Tesis:
a) İşyeri Açma ve Çalışma
Ruhsatının aslı veya noter onaylı sureti.
b) ÇED (Çevresel Etki
Değerlendirme) kararı.
c) Organizasyon şeması ve iş
tanımları (Kilit personeller için).
ç) Yürütülecek faaliyetler ve üretimi yapılacak formlar.
d) Üretim akış şemaları.
e) Tesiste üretilen beşeri tıbbi ürünler dışındaki tüm ürünler ve varsa ayrılmış
alanlarda üretimi yapılacak beşeri tıbbi ürünler.
f) Bina yerleşim planları.
g) Malzeme ve personel
akışlarını, alanlar/odalar arası basınç farklarını, sınıflandırılmış alanlar
için hava sınıflarını gösteren krokiler, su sistemi akış şeması.
ğ) Üçüncü firmalara fason olarak yaptırılacak üretim
veya analiz faaliyetleri.
h) Validasyon
master planı (ekipman/sistem/proseslerin validasyon/kalifikasyon durumlarını gösterecek şekilde).
ı) Prosedür ve talimat
listesi.
i) Varsa tesis ana dosyası.
EK-2
YALNIZCA SERİ SERBEST BIRAKMA
FAALİYETİ YÜRÜTECEK YERLERİN
ÜRETİM YERİ İZİN BAŞVURUSUNDA
GEREKLİ BİLGİ VE BELGELER
Bu Yönetmeliğin 5 inci
maddesinin beşinci fıkrası çerçevesinde yalnızca seri serbest bırakma faaliyeti
yürütmek isteyen gerçek veya tüzel kişiler dilekçe ekinde aşağıdaki bilgi ve
belgeleri Kuruma sunar:
1) Firma:
a) Adı ve adresi.
b) Ticaret Sicili Gazetesi
aslı veya noter onaylı sureti.
c) İşyeri Açma ve Çalışma
Ruhsatının aslı veya onaylı sureti.
ç) Organizasyon şeması ve iş tanımları (Kilit
personeller için).
d) Serbest bırakması
yapılacak beşeri tıbbi ürün listesi, bu ürünlerin
diğer (Yurtiçindeki ve yurtdışındaki) üretim aşamalarından sorumlu olan
firmalar ve bunların adresleri.
e) Prosedür ve talimat
listesi.
2) Mesul müdür:
a) Özgeçmişi (tarihli ve
imzalı).
b) Görev ve sorumlulukları
kabul ettiğine dair yazı.
c) Lisans diplomasının veya
çıkış belgesinin Kurum onaylı sureti (Sağlık Müdürlüğü veya noter onaylı).
ç) En az 2 yıllık pratik deneyim sahibi olduğunu
gösteren işveren beyanı ve/veya sigorta prim belgeleri.
d) Nüfus cüzdanı sureti.
e) Altı aydan eski tarihli
olmamak üzere göz muayenesi raporu ve sağlık raporu.
f) Adli sicil kaydına ilişkin
yazılı beyanı.
g) Son altı ayda çekilmiş 2
adet vesikalık fotoğraf.
ğ) Bağlı olduğu meslek odasından alacağı oda kayıt
belgesi (varsa).
h) Daha önce çalıştığı işten
ayrıldığını kanıtlayan belge.
3) Yönetmeliğin 8 inci maddesinin birinci fıkrasında
belirtilen kilit personel:
a) Özgeçmişi (tarihli ve
imzalı).
b) Lisans diplomasının veya
fotoğraflı çıkış belgesinin onaylı sureti.
c) Mesleki deneyimi ile
ilgili diğer belgeler.
EK-3
YALNIZCA SEKONDER AMBALAJLAMA
VE DEPOLAMA FAALİYETİ
YÜRÜTECEK YERLERİN ÜRETİM
YERİ İZİN BAŞVURUSUNDA
GEREKLİ BİLGİ VE BELGELER
Bu Yönetmeliğin 15 inci
maddesinin ikinci fıkrasının birinci cümlesi çerçevesinde üretim yeri izni
almak isteyenler, İyi İmalat Uygulamaları çerçevesinde üretim işlemlerini
yürüteceklerine dair teminat içeren dilekçe ekinde aşağıdaki bilgi ve belgeleri
Kuruma sunar:
1) Firma:
a) Ticaret Sicili Gazetesi
aslı veya noter onaylı sureti.
2) Tesis:
a) Adı, adresi.
b) Türkiye Mimarlar ve
Mühendisler Odasınca onaylı imar planı.
c) İşyeri Açma ve Çalışma
Ruhsatının aslı veya noter onaylı sureti.
ç) Tesisin teçhizatını ve kabul, karantina, red vb. bölümlerini gösteren kroki.
d) Tesisin personel listesi
ve organizasyon şeması.
e) Tesisin yangın güvenliği
açısından uygun olduğuna dair ilgili makamdan alınmış belge.
f) Tesiste yürütülecek
faaliyetler.
3) Mesul müdür:
a) Özgeçmişi (tarihli ve
imzalı).
b) Görev ve sorumlulukları
kabul ettiğine dair yazı.
c) Lisans diplomasının veya
fotoğraflı çıkış belgesinin Kurum onaylı sureti (Sağlık Müdürlüğü veya noter
onaylı).
ç) En az 2 yıllık pratik deneyim sahibi olduğunu
gösteren işveren beyanı ve/veya sigorta prim belgeleri.
d) Nüfus cüzdanı sureti.
e) Altı aydan eski tarihli
olmamak üzere göz muayenesi raporu ve sağlık raporu.
f) Adli sicil kaydına ilişkin
yazılı beyanı.
g) Son altı ayda çekilmiş 2
adet vesikalık fotoğraf.
ğ) Türk Eczacılar Birliğince onaylanmış meslekten
yasaklama cezasının olup olmadığına dair belge.
h) Daha önce çalıştığı işten
ayrıldığını kanıtlayan belge.
4) Yönetmeliğin 8 inci maddesinin birinci fıkrasında
belirtilen kilit personel:
a) Özgeçmişi.
b) Lisans diplomasının veya
fotoğraflı çıkış belgesinin noter onaylı sureti.
c) Mesleki deneyimi ile
ilgili diğer belgeler.