BEŞERİ TIBBİ ÜRÜNLERİN RUHSATLANDIRMA SÜRECİNE İLİŞKİN GÜVEN UYGULAMALARI KILAVUZU
İRD-KLVZ-13
Versiyon |
Yayım Tarihi |
İlk Versiyon Yürürlük Tarihi |
26.09.2022 |
1. Revizyon Yürürlük Tarihi |
15.11.2022 |
2. Revizyon Yürürlük Tarihi |
24.08.2023 |
Amaç
MADDE 1- (1) Bu kılavuzun amacı, beşeri tıbbi ürünlerin ruhsatlandırma sürecindeki güven uygulamaları hakkında yapılacak iş ve işlemlerin usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu kılavuz ülkemizde henüz ruhsatlandırılmamış beşeri tıbbi ürünlere ilişkin;
a) Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından ön yeterlilik (prequalification) / Acil Kullanım Listelenmesi (Emergency Use Listing) kapsamında yapılan önceki değerlendirmeler veya
b) ICH (Uluslararası Harmonizasyon Konseyi) kurucu veya daimi üyesi yetkili otoriteleri, Avustralya Ulusal İlaç Otoritesi (TGA) veya İngiltere Ulusal İlaç Otoritesi (MHRA) tarafından Koşullu ruhsatlandırma (Conditional marketing authorization)/Acil Kullanım Onayı (Emergency Use Approval) dahil olmak üzere ruhsatlandırmaya ilişkin yapılan önceki değerlendirmeler kapsamında hazırlanan değerlendirme raporlarının, ruhsat başvurularının Kurumda değerlendirilmesine yönelik iş ve işlemlere rehberlik etmesi açısından kullanılmasını kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu kılavuz, 11.12.2021 tarihli ve 31686 sayılı Resmî Gazete"de yayımlanan Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliğinin 37/A maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu kılavuzda geçen;
a) Beşeri tıbbi ürünün aynılığı: Kalitatif ve kantitatif bileşim, yitilik, farmasötik şekil, kullanım amacı, saklama koşulları, üretim süreci, üretim yeri, etkin maddelerinin tedarikçileri, yardımcı maddelerin kalitesi gibi beşeri tıbbi ürüne özgü özelliklerin karşılaştırılan beşeri tıbbi ürünler için aynı olması ile güven duyan otoriteye (Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumuna) ibraz edilen beşeri tıbbi ürün ile referans alınan düzenleyici otorite tarafından onaylanan beşeri tıbbi ürünün esasen aynı olması; güvenlilik, etkililik ve kalite, endikasyon ve kullanım koşullarına ilişkin destekleyici çalışma sonuçlarının aynı olması vb. yönünden beşeri tıbbi ürünlerin aynı olmasını,
b) DSÖ ile İşbirliğine Dayalı Hızlı Ruhsatlandırma Prosedürü: Başvuru sahiplerinin referans düzenleyici otorite(ler)den onaylı/ruhsatlı beşeri tıbbi ürünleri için talep etmesi ve Kurum tarafından uygun bulunması durumunda güven yoluyla ruhsatlandırmada uygulanan prosedürü,
c) Güven: Belirli bir yetki alanı içinde yer alan Kurum tarafından, kendi kararını verirken başka bir düzenleyici otorite veya güvenilir bir kurum tarafından gerçekleştirilmiş olan değerlendirmeleri vb. güvenilir bilgileri göz önünde bulundurmasını veya bu gibi değerlendirmelere büyük ölçüde ağırlık vermesini,
ç) Kurum: Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumunu,
d) Ön İnceleme Birimi: Ruhsat almak için Kuruma başvuruda bulunulan beşeri tıbbi ürün dosyalarının genel olarak Ortak teknik doküman (CTD) biçiminde ve başvuru türüne göre yeterli veya uygun olup olmadığının değerlendirerek ön incelemesini yapan birimi,
e) Referans düzenleyici otorite: Söz konusu beşeri tıbbi ürüne daha önce onay/ruhsat vermiş ve yaptığı değerlendirmelerin beşeri tıbbi ürünün ülkemizde ruhsatlandırılmasında rehberlik etmesi için ruhsat başvuru sahibi tarafından kullanıldığı güvenilir bir otoriteyi (Dünya Sağlık Örgütü, ICH (Uluslararası Harmonizasyon Konseyi) kurucu üyesi yetkili otoriteleri (Amerikan Gıda ve İlaç Ajansı (US FDA), Avrupa İlaç Ajansı (EMA) ve AB üyesi ulusal ilaç otoriteleri, Japonya İlaç ve Tıbbi Cihazlar Ajansı (Ministry of Health and Welfare Pharmaceuticals and Medical Devices Agency (PMDA)) veya daimi (İsviçre Ulusal İlaç Otoritesi (Swissmedic), Kanada Ulusal İlaç Otoritesi (Health Canada)) üyesi yetkili otoriteleri, Avustralya Ulusal İlaç Otoritesi (TGA) veya İngiltere Ulusal İlaç Otoritesi (MHRA)),
f) Ürün: Beşeri tıbbi ürünü,
g) Yönetmelik: Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliğini ifade eder.
*Annex 8: WHO Expert Committee on Specifications for Pharmaceutical Preparations, Fiftieth report, 2016, Annex 8 Collaborative procedure between the World Health Organization (WHO) Prequalification Team and national regulatory authorities in the assessment and accelerated national registration of WHO-prequalified pharmaceutical products and vaccines
**Annex 11: WHO Expert Committee on Specifications for Pharmaceutical Preparations, Fifty second report, 2018, Annex 11 Collaborative procedure in the assessment and accelerated national registration of pharmaceutical products and vaccines approved by stringent regulatory authorities
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler, Başvuru, Değerlendirme ve Ruhsat Başvuru Sahibinin Yükümlülükleri
Genel Hükümler
MADDE 5- (1) Kurum ruhsatlandırma süreçlerinde:
a) Beşeri tıbbi ürün Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından ön yeterlilik (prequalification) / Acil Kullanım Listelenmesi (Emergency Use Listing) kapsamında değerlendirildiği ve listelendiği durumlarda veya,
b) Beşeri tıbbi ürün ICH (Uluslararası Harmonizasyon Konseyi) kurucu veya daimi üyesi yetkili otoriteleri, Avustralya Ulusal İlaç Otoritesi (TGA) veya İngiltere Ulusal İlaç Otoritesi (MHRA) tarafından Koşullu ruhsatlandırma (Conditional marketing authorization)/Acil Kullanım Onayı (Emergency Use Approval) dahil olmak üzere onaylandığı veya ruhsatlandırıldığı durumlarda, referans düzenleyici otoritelerden onaylı/ruhsatlı beşeri tıbbi ürünler için DSÖ ile işbirliğine dayalı hızlı ruhsatlandırma prosedürünü (güven prosedürü/prosedür) uygulayabilir.
MADDE 6- (1) Başvuru sahibi tarafından DSÖ ile işbirliğine dayalı hızlı ruhsatlandırma prosedüründe DSÖ ön yeterlilik/acil kullanım listesinde yer alan beşeri tıbbi ürünler için Ek 3I"da yer alan Bölüm 1 (Annex 8 Appendix 3A) (bir kopyası DSÖ"ye sunularak) veya diğer referans düzenleyici otoriteler tarafından ruhsatlı/onaylı beşeri tıbbi ürünler için Ek 3E (Annex 11 Appendix 7) formu doldurularak güven prosedürüne katılma isteği (Expression of Interest) ve DSÖ ön yeterlilik/acil kullanım listesinde yer alan beşeri tıbbi ürünler için Ek 3H (Annex 8 Appendix 2), diğer referans düzenleyici otoriteler tarafından ruhsatlı/onaylı beşeri tıbbi ürünler için Ek 3A ve 3B"deki (Annex 11 Appendix 3A ve 3B) gerekli belgeler imzalanarak prosedüre konu beşeri tıbbi ürüne ilişkin taraflar arasında bilgi paylaşımına izin verildiği taahhüt edilir ve bir kopyası Kurumumuz Ön İnceleme (CTD) Birimi"ne sunulur.
(2) Kurum prosedürü uygulamayı kabul edip etmemeye ilişkin kararını DSÖ ve başvuru sahibine 5 gün içinde bildirir. Bu amaçla, ilgili olduğu durumlarda DSÖ ön yeterlilik/acil kullanım listesinde yer alan beşeri tıbbi ürünler için Ek 3I, Bölüm 2 (Annex 8 Appendix 3B)"de yer alan form kullanılır.
(3) Yönetmeliğin 37/A maddesi doğrultusunda, güven kapsamında ruhsatlandırılacak beşeri tıbbi ürünler için, başvuru sahibi tarafından bu kılavuzun eklerinde belirtilen belgeler ve gerekliliklerin de yer aldığı, CTD Kılavuzu doğrultusunda hazırlanmış ruhsat başvuru dosyası Kurumumuz Ön İnceleme (CTD) Birimi"ne sunulur.
(4) Referans düzenleyici otorite onayı alan beşeri tıbbi ürün ruhsat sahibi ile Kuruma başvurusu yapılan beşeri tıbbi ürünün ruhsat sahibi farklı ise DSÖ için Ek 3I"da yer alan Bölüm 1"deki (Annex 8 Appendix 3A) yetki belgesi doldurulur, diğer otoriteler için ise CTD Kılavuzu Ek 6.20 gereklilikleri yerine getirilir. Başvuru sürecinin aşamaları Ek 2"de bulunan ilgili akış şemalarında verilmektedir. Başvuru sahibinin muvafakati üzerine başvuruya ilişkin değerlendirme raporları ve diğer gerekli bilgiler DSÖ veya referans düzenleyici otorite tarafından Kurum ile paylaşılır. Paylaşılan değerlendirme raporları Kurum"un değerlendirme raporlarının bir parçası olarak değerlendirilir.
(5) Hali hazırda ruhsatlandırma süreci devam eden beşeri tıbbi ürünler için ruhsatlandırma süreci içerisinde güven prosedürü uygulanması talebi olduğu durumlarda Ek 3E veya 3I"daki Bölüm 1 (Annex 11 Appendix 7 veya Annex 8 Appendix 3A ) formu ve prosedür için gerekli tüm belgeler doldurularak Kuruma sunulur.
(6) Sunulan bilgi ve belgelerin uygun olduğunun tespiti halinde beşeri tıbbi ürünler için ruhsatlandırma süreci güven prosedürüne göre sürdürülür.
Ruhsat başvurularının güven uygulamaları kapsamında değerlendirilmesi
MADDE 7- (1) Güven uygulamaları doğrultusunda alınmış kararlar için referans düzenleyici otoritelerin karar, değerlendirme ve bilgilerine güvenilmiş olsa dahi güven duyan Kurum bağımsız, sorumlu ve mesuldür.
(2) Kurum; mevzuatlar, yarar-risk değerlendirmesi, karşılanmayan tıbbi ihtiyaçlar, risk yönetim planları ve beşeri tıbbi ürünlerin stabilite çalışmalarında farklı iklim kuşağı seçilmesi gibi kalite ile ilgili hususlarda referans düzenleyici otorite değerlendirmelerinden farklı değerlendirmeler sunabilir.
(3) Kuruma sunulan ürün ile referans düzenleyici otorite tarafından onaylanan ürün esas olarak aynı olmalıdır. “Beşeri tıbbi ürünün aynılığı” tanımından herhangi bir sapma bulunduğunda (Örneğin, farklı tedarik zinciri, spesifikasyonlar, stabilite veya endikasyon) Kuruma bildirilmelidir. Bu sapmalar DSÖ ile işbirliğine dayalı hızlı ruhsatlandırma prosedürünün uygulanamamasına neden olabilir.
(4) Ruhsat başvuru sahibi gerekçelendirilmiş olası farklılıkların etkisi hakkında değerlendirmelerini Kuruma sunmalıdır ve Kurum; referans düzenleyici otorite değerlendirme ve kararlarını değerlendirmelerinde dikkate alır.
(5) Beşeri tıbbi ürünün aynılığı konusunda şüphe olması durumunda, Kurum başvuru sahibinden ek bilgi talep edebilir veya referans düzenleyici otorite ile iletişime geçebilir.
(6) Ruhsat başvurusuna ilişkin Yönetmeliğin 12 nci maddesinde Modül 1"in idari incelemesini içeren ön değerlendirmenin sonucu, DSÖ ile İşbirliğine Dayalı Hızlı Ruhsatlandırma Prosedüründe 5 gün içerisinde başvuru sahibine bildirilir. Herhangi bir referans düzenleyici otorite onayı olmadığı durumlarda güven kılavuzu gerekliliklerinin karşılanmadığı durumda olduğu gibi bağımsız değerlendirme süreci başlatılır.
(7) Ruhsatlandırma süreci, Kurumun ilgili verilere erişim sağlamasını takiben başlar. Kurum tarafından başvuru sahibine eksiklik bildirilmesi durumunda değerlendirme süreci durur. Ruhsatlandırma süreci başlayan beşeri tıbbi ürünlerin Kurumumuzca değerlendirme süresi 60 gündür. Beşeri Tıbbi Ürünler İçin Rutin Düzenleyici Süreçlerin Takip Edilemeyeceği Kriz ve Acil Durumların Yönetimi Kılavuzu ve Acil Kullanım Onayı Başvurusu ve Değerlendirmesi Hakkında Kılavuzu kapsamına giren durumlarda değerlendirme süresi Koşullu Ruhsatlandırma (Acil Kullanım Onayı) açısından 25 gün, Öncelikli Değerlendirme açısından ise 50 gündür.
(8) Kurum tarafından değerlendirmenin tamamlanmasını takip eden 30 gün içerisinde başvuru sahibine değerlendirme sonucu bildirilir. DSÖ ile İşbirliğine Dayalı Hızlı Ruhsatlandırma Prosedürü"nde DSÖ"ye de 30 gün içerisinde değerlendirme sonucu bildirilir.
(9) Güven prosedürü kapsamında değerlendirmenin başlamasından sonra, ilgili tarafların birbirini bilgilendirmesi kaydıyla başvurunun bağımsız başvuruya dönüştürülmesi mümkündür.
(10) Kurum ruhsatlandırma sırasında varsa varyasyonlara ilişkin referans düzenleyici otorite kararlarını dikkate alabilir. Ruhsatlandırmadan önce referans düzenleyici otorite tarafından sonuçlanmayan varyasyonlar olması durumunda, Kurum tarafından aşağıdaki süreçler uygulanabilir:
- Varyasyonlar göz önünde bulundurularak ve henüz referans düzenleyici otorite tarafından onaylanmayan varyasyonların koşullu onayı dâhil olmak üzere ruhsat verilebilir.
- Ruhsatlandırma referans düzenleyici otorite onayı alınana kadar ertelenebilir.
- Ürün mevcut referans düzenleyici otorite onaylı koşullarına göre ruhsatlandırılır ve ruhsatlandırma sonrası ilgili varyasyonların başvurusu yapılır.
Ruhsat başvuru sahibinin yükümlülükleri
MADDE 8- (1) Ruhsat başvuru sahibinin yükümlülükleri;
a) Uygulanabilir olduğu durumda bu kılavuz kapsamında izin verilen küçük farklılıklar belirtilerek DSÖ tarafından ön yeterlilik verilmiş veya referans düzenleyici otoriteler tarafından ruhsatlandırılmış dosyanın aynısının ruhsatlandırma/ön yeterlilik sonrası onaylı güncellemeleri de içerecek şekilde Kuruma sunulduğunu taahhüt etmek,
(b) Referans düzenleyici otorite tarafından ilk onay verilen dosya ve değerlendirme raporu ile birlikte onay sonrası tüm varyasyon başvuruları ve varsa ilgili varyasyon başvurularına ait değerlendirme raporlarını ayrı ayrı dosyalar halinde sunmak (bu kapsamdaki varyasyon başvuruları ve ilgili değerlendirme raporları İngilizce olarak sunulabilir), bunun yanı sıra düzenleyici otorite tarafından onay verilen ruhsat başvuru dosyasını onay sonrasında yapılan tüm varyasyonların da yansıtıldığı şekilde güncelleyerek tek bir başvuru olarak Kuruma sunmak,
(c) Kurum tarafından talep edilen her türlü bilgi ve belgeyi eksiksiz olarak sunmak,
(ç) Referans düzenleyici otoriteye ilişkin değerlendirme raporunu Kuruma sunmak,
(d) Referans düzenleyici otoritelerce birbiriyle çelişen kararlar bulunması durumunda, tüm ilgili otoritelere ilişkin değerlendirme raporunu veya geri çekme durumunda geri çekilmeye ilişkin yazışmaları Kuruma bildirmek,
(e) (ç) bendinde belirtilen durumlarda kararlardaki farklılıkları (ret, geri çekmeye neden olabilecek yazışmalar, endikasyon, dozlama, saklama koşulları, raf ömrüne ilişkin farklılıklar veya diğer kısıtlamalar) açık şekilde belirten üst yazı ile birlikte Kuruma sunmak,
(f) Referans düzenleyici otorite(ler) tarafından GMP'ye uyulmaması, ürünün geri çekilmesi, ruhsatın/ön yeterliliğin askıya alınması veya ruhsat/ön yeterlilik iptali kararı alındığında Kurumu bilgilendirmek,
(2) Güven uygulamaları kapsamında ruhsatlandırılan bir beşeri tıbbi ürünün ruhsatlandırma sonrası varyasyon başvurularını da güven kapsamında ilerletmekle yükümlüdür. Bu kapsamda yapılacak varyasyonlar için Ruhsatlı Beşeri Tıbbi Ürünlerdeki Varyasyonlara Dair Yönetmelik ve Ruhsatlı Beşeri Tıbbi Ürünlerdeki Varyasyonlara Dair Kılavuz doğrultusunda 30 gün içinde Kuruma bildirim veya başvuru yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Gizlilik
MADDE 9- (1) Paylaşılan verilerin gizliliği, katılımcı taraflar (Kurum, referans düzenleyici otoriteler, başvuru sahipleri ve DSÖ) tarafından uygulanan mekanizmalarla sağlanır. Kurum DSÖ ile işbirliği ile hızlı ruhsatlandırma prosedürü uyarınca başvuru sahipleri ve referans düzenleyici otoriteler tarafından sağlanan bilgi ve belgeler gizli tutulur. Bu bilgi ve belgeler yalnızca ilgili kişilerle gizlilik taahhütnamesi imzalanması şartıyla paylaşılabilir.
Hüküm Bulunmayan Haller
MADDE 10- (1) Bu kılavuzda belirtilmeyen hususlar için ilgili mevzuat hükümleri geçerlidir.
Yürürlük
MADDE 11- (1) Bu kılavuz yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 12- (1) Bu kılavuz hükümlerini Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu Başkanı yürütür.
// Ekler için kılavuzu indiriniz
REVİZYON TARİHÇESİ
Revizyon No |
Revizyon Tarihi |
Gerekçe ve Açıklamalar |
01 |
15.11.2022 |
Kılavuz formatında güncelleme gerçekleştirilmiştir. |
02 |
24.08.2023 |
Birinci Bölüm Kapsam Madde 2 detaylandırılmıştır. Tanımlar Madde 4"e “Ürün” tanımı eklenmiş, b bendi ve bent sıralaması güncellenmiş ve tanımlar alfabetik olarak sıralanmıştır. |
02 |
24.08.2023 |
İkinci Bölüm başlığı “Genel Hükümler, Başvuru, Değerlendirme ve Ruhsat Başvuru Sahibinin Yükümlülükleri” olarak güncellenmiş, Genel Hükümler Madde 5 ve Başvuru Madde 6 bölümleri eklenmiş, bu doğrultuda madde numaraları güncellenmiştir. Ruhsat başvurularının güven uygulamaları kapsamında değerlendirilmesi üçüncü, altıncı ve yedinci fıkraların içeriği güncellenmiş, bu doğrultuda fıkra numaraları değiştirilmiş, dokuzuncu ve onuncu fıkra eklenmiştir. Ruhsat başvuru sahibinin yükümlülükleri Madde 8 birinci, ikinci, beşinci ve altıncı fıkra güncellenmiş, ikinci fıkrada varyasyonların sunumu ile ilgili bilgi verilmiş, yedinci ve sekizinci fıkra eklenmiştir. |
02 |
24.08.2023 |
Sehven “Dördüncü Bölüm Çeşitli ve Son Hükümler” olarak yazılan başlık “Üçüncü Bölüm Çeşitli ve Son Hükümler” olarak düzeltilmiştir. |